Royal Enfield Finland
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Royal Enfield Finland

Royal-Enfield- moottoripyöristä kiinnostuneiden keskustelufoorumi
 
PääsivuGalleriaLatest imagesRekisteröidyKirjaudu sisään

 

 Myöhäisherännäinen

Siirry alas 
2 posters
KirjoittajaViesti
Jami59




Viestien lukumäärä : 3
Join date : 07.04.2014

Myöhäisherännäinen Empty
ViestiAihe: Myöhäisherännäinen   Myöhäisherännäinen Icon_minitimeMa Huhti 07, 2014 2:41 pm

Moro, täällä yksi -59 syntynyt Tamperelainen äijä joka hiljattain kuuli tällaisen Royal Enfield merkkisen prätkän olemassaolosta joltakin tutuntutulta. Nyt kun aloin asiaa atk-maailmasta selvittelemään onkin käynyt (tietysti) niin että Suomen maahantuoja on lopettanut tuontinsa eikä käsittääkseni kukaan enään virallisesti tuo pyörää maahan.

Onko kerholaisilla neuvoja saako kyseistä prätkää enää ollenkaan uutena Suomesta vai onko suunnattava katseensa käytettyjen markkinoille?

Kuinka varmatoiminen merkki on koska joudun, häpeänkin uhalla tunnustamaan, olevani kohtalaisen poropeukalo vailla mitään erityistä osaamista vähänkään vaativampiin remontteihin.

Nuorempana en ole omistanut mitään moottorilla kulkevaa kaksipyöräistä ja nykyinenkin kulkupeli on piikkinen nelitahtinen automaattiskootteri joka on valitettavan laiskahko yli 70km/h nopeuksissa. Jotenkin kaipaisi hieman enemmän potkua tuohon liikkumiseen ja kun näin ensi kerran kuvaruudulta Royal Enfieldin kuvan totesin sen olevan samantien minun näköisekseni. Retro kiinnostaa, muttei välttämättä vanha jossa taas on liikaa puuhastelua, tosin kaikki kunnia niille jotka sitä osaavat.

Millaiset kulkuriominaisuudet tuo 500cc moottori tarjoaa.
Riittääkö menohalut esim. ohituksiin 80km/h nopeuksissa.
Pystyykö menopelillä ylläpitämään moottoritienopeutta myös ylämäissä?
Vääntöominaisuudet lienevät nelitahdilla kohdallaan?
Pitkänkö matkan tankillisella päristelee?
Kelpaako menovedeksi 95?

Kiitokset jo etukäteen jos joku vaivautuu vastaamaan näihin "lapsenomaisiin" kysymyksiin, mutta kuten totesin olen melkoinen untuvikko moottoripyöräasiossa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Blackhand
Jäsen
Jäsen



Viestien lukumäärä : 290
Join date : 06.04.2014

Myöhäisherännäinen Empty
ViestiAihe: Vs: Myöhäisherännäinen   Myöhäisherännäinen Icon_minitimeMa Huhti 07, 2014 3:37 pm


Parasta näissä on helkutinmoinen alavääntö, vanhemmissa voi vaihtaa reilusti isomman vaihdeaskin rattaan ja silti liikkeellelähtö ei takkua. Pääsee käyttämään pienempiä vaihteita taajamassa ilman että kone huutaa kuolemaa.

Riku-Motor on juorujen mukaan aloittamassa maahantuontia. Näkee sitten toteutuuko.

Kulutuksesta; 2,8 - 5,5l / 100km. Riippuu todella paljon nopeudesta. Jos jaksaa körötellä 70kmh niin pääsee vähällä. Satasen vauhti vie melkein tuplasti ainetta.

En tiedä miten uudet EFIt kulkevat, mutta 110 on vanhemmilla ihan maksimi. Korkeapuristemännällä sain joskus kylmällä kelillä GPSn mukaan 124kmh moottoritiellä kun makasin tankin päällä. Eikä se kyllä ollut kivaa.

Kun puristussuhde on 1:6,5 niin bensalla ei ole hirveästi väliä. Aion kokeilla E85n käyttöä, pääsuutin vain todella isoksi. Normi on Amalissa 220, niin Wikipedian mukaan kun kulutus kasvaa 30%, niin 290 lienee lähelle. Lisäksi: "Etanoli palaa puhtaasti, ja korkean oktaanilukunsa takia ei tarvitse nakutuksenestoainetta". Eli kun on tarpeeksi vanhaa teknologiaa, niin voi vaikka toimia.

Kyllä noiden vanhojenkin kanssa maalaisjärjellä pärjää. Konstruktio on kumminkin sen verran simppeli ja sähköjuttuja paljon vähemmän kuin uusissa. Vanha tai uus, rojaleita kummatkin. Nähtäväksi jää miten näiden uudempien sähköt pelaa kymmenen vuoden päästä.

Takaisin alkuun Siirry alas
Jami59




Viestien lukumäärä : 3
Join date : 07.04.2014

Myöhäisherännäinen Empty
ViestiAihe: Vs: Myöhäisherännäinen   Myöhäisherännäinen Icon_minitimeTi Huhti 08, 2014 10:39 am

Kiitokset vastauksesta.
Takaisin alkuun Siirry alas
Blackhand
Jäsen
Jäsen



Viestien lukumäärä : 290
Join date : 06.04.2014

Myöhäisherännäinen Empty
ViestiAihe: Vs: Myöhäisherännäinen   Myöhäisherännäinen Icon_minitimeTi Huhti 08, 2014 10:44 am


Älä vielä kiittele :-) Sitten vasta kun tulee tosi tarve.

Porvoossa olis yks vanha tosi hyvällä hinnalla. Vehkeen historia tiedetään ja kaveri joka myy, tunnetaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Jami59




Viestien lukumäärä : 3
Join date : 07.04.2014

Myöhäisherännäinen Empty
ViestiAihe: Vs: Myöhäisherännäinen   Myöhäisherännäinen Icon_minitimeTi Huhti 08, 2014 3:17 pm

Nettimotosta olen noita katsellut ja yksi olisi jopa täällä Tampereella myynnissä. Jotenkin vaan kuvauksestasi kävi seikkoja ilmi joiden valossa en ole niinkään varma onko Enfield sittenkään se oikea valinta omiin tarpeisiin. Ulkonäkö on täysi kymppi ei siinä mitään mutta kun kesäisin tulee maalle mennessä ajettua useastikin tuollaista 80km/h rajoitusteitä niin kaipaisi hieman lisää potkua perseen alle jotta pääsee sujuvasti liikkumaan.

Toki ymmärrän täysin Royalin ajonautinnon perustuvan rauhalliseen cruisailuun ja kiireettömyyteen tien päällä, mutta kun piru vie aina tahtoo kuitenkin tulla se kiire jossain vaiheessa matkantekoa varsinkin kun on töihin matkalla. Sillä hetkellä kaipaa sitä lisätehoa jolla matkaa joudutetaan. Nykyisellä putkuttimella kun ylämäkiäkään ei pääse ylös ilman vauhdin putoamista ja se karsii ajonautintoa huomattavasti.

Onko tuota Royalin Continental GT mallia muuten tuotu maahan?
Takaisin alkuun Siirry alas
Blackhand
Jäsen
Jäsen



Viestien lukumäärä : 290
Join date : 06.04.2014

Myöhäisherännäinen Empty
ViestiAihe: Vs: Myöhäisherännäinen   Myöhäisherännäinen Icon_minitimeTi Huhti 08, 2014 8:45 pm


GTtä ei ole vielä maahan tullut ainakaan omien tietojen mukaan.

Niin. Rekan ohi pääsee, jos tarvis on ja kytkin on säädöissä. Uudemmissa ruiskuvehkeissä on jokunen humma lisää ja siis potkuakin enemmän. Vanhalle luvataan 21 ja uudelle joku 25, jos oikein muistan.

Kyllä tuolla isollakin tiellä pärjää ja varsinkin jos kone on hyvin tehty, niin vanhemmallakin ajo on kohtuullisen mukavaa. Jos olet epävarma, niin eiköhän joku järjestä koeajon. Punkalaitumella on ainakin EFI ja itsellä tuommoinen vanhempi, parikin. Kokeilemalla se selviää. Itse olen hypännyt välillä töissä Turussa, enkä ole vielä jalkoihin jäänyt. Tosin näin keväällä tuntuu, että kaikilla on kiire ohi vaikka itselläkin on yli 100 lasissa.

Kiire on mielentila, samoin kylmyys ja märkyys. Itse sitä mukavuusalueensa rajat asettaa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Myöhäisherännäinen Empty
ViestiAihe: Vs: Myöhäisherännäinen   Myöhäisherännäinen Icon_minitimeKe Huhti 09, 2014 2:38 am

Moi tulokas! No niin... kyllähän vanhalla pataraudallakin pystyy ohittamaan rekka 60km/t rajoitusalueella, kunhan kytkimen säädöt ovat kohdallaan ja eturatas vaihdettu astetta isommaksi. 80km/t alueella ei olla niin varmaa, vaan minä jättäisin ohittamatta ja tyytyisin köröttelemään riittävän välimatkan takana siihen saakka, kunnes rekka hidastuu tai kääntyy.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Myöhäisherännäinen Empty
ViestiAihe: -   Myöhäisherännäinen Icon_minitimeTo Huhti 10, 2014 5:21 pm

Jos vanhasta ulkonäöstä pitää ja haluaa isompaa ja tehokkaampaa konetta, niin yksi vaihtoehto Royalin tilalle on Kawasaki W tai Triumph Bonneville.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Myöhäisherännäinen Empty
ViestiAihe: Vs: Myöhäisherännäinen   Myöhäisherännäinen Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Myöhäisherännäinen
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Royal Enfield Finland :: Keskustelut :: Yleinen jutteluosio-
Siirry: