Royal Enfield Finland
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Royal Enfield Finland

Royal-Enfield- moottoripyöristä kiinnostuneiden keskustelufoorumi
 
PääsivuGalleriaLatest imagesRekisteröidyKirjaudu sisään

 

 Liera ja minä

Siirry alas 
4 posters
Siirry sivulle : Edellinen  1, 2
KirjoittajaViesti
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeTo Elo 18, 2011 12:03 am

Chrisse kirjoitti minulle, että hänelläkin on ollut samanlainen kaputti Ruotsissa vuosikausia sitten kuin minulla äsken v.2011 Kunkkuajoissa. Chrissen tapauksessa syy on ollut vähän erilainen:
"...mitä minä silloin Ruotsissa opin että aina kun sammuttaa koneen niin pitää varmistaa että venttiilit on kiinni niin jouset pitävät seetit paikoillaan."
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeLa Syys 17, 2011 8:41 pm

Vihdonkin Liera on ajettu kotiin tänään. 100km yhtä soittoa ajettu matka sateenkaaren alitse (nimittäin sattui olemaan sadekuuro puolimatkalla) sujui hienosti, ellei oteta lukuun seisonnan aikana heikkoon kuntoon päässyttä akkua, joka kaipailee kotilataamista. Tietty voipi olla myös jokin ruuvi löysällä valonkatkaisijassa.
Tankin tarratkin ovat päässeet heikkoon kuntoon irvistäen pahannäköisesti, koska kerkesin tankata täyteen juuri ennen kaputtia ja bensaa läikkyi trailerin päällä ja tallisiirtelyjen vaikutuksesta. Maalipinnoissakin on pieniä ruostepilkkuja siellä täällä. Seuraava projekti ensi kevääksi tulee olemaan uuden värin vetäminen ja uusien tankkilogojen kiinnittäminen.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeTi Syys 27, 2011 1:52 am

Ajellessani matkoja minä olen aina ihmetellyt, miksi etuhaarukan yläputkien takareunoilla on öljypisaroita, jotka eivät enää näy pyyhkiessäni etuhaarukan putkia.
Vasta äsken tutkiessani etuhaarukkaa oikein läheltä etuhaarukan yläputkien takareunoilla on lovia/lommoja, silti etuhaarukka toimii ihan normaalisti pienistä öljyntihkumisista huolimatta. Minulle selvisi, että joku Lieran edellisistä omistajista on täytynyt kolaroida esim.ajamalla ojaan ja etuhaarukka vääntynyt mutkalle. Etuhaarukka on ollut siten uusittu.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeMa Loka 10, 2011 8:31 pm

Viime viikonloppuna oli kiva ajelusää. Olen kiinnittänyt huomiota keskijalustaan, joka kolisee ja hakkaa jokaisen töyssyn ja kuopan jälkeen. Olisikohan korkea aika vaihtaa keskijalustan jouset uusiin, jämäkämpiin jousiin jossakin vaiheessa.
Kytkinvaijeri kaipailee säätämistä, samoin kimakasti ääntelevät jarrut. No, se on ensi kevään hommia. Onkin jo korkea aika viedä Liera talvisäiliöön. Minä kun asun kaupungin mäkisimmässä kaupunginosassa sekä en aio riskeerata itseäni ja Lieraa ensimmäisten liukkaiden tultua.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimePe Loka 14, 2011 4:02 pm

Viety talvisäilytykseen.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeMa Marras 07, 2011 7:03 pm

Minulle on sanottu, ettei kannata ottaa tavaksi sammuttaa moottori painamalla puolipuristimesta, vaan kääntämällä virta-avain pois päältä, ellei pyörässä ole punaista tappokytkintä. Osaako joku perustella, miksi puolipuristimella ei saa sammuttaa tavan vuoksi?

PS. Lieralla ei ole punaista tappokytkintä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sabe




Viestien lukumäärä : 105
Join date : 11.08.2010
Paikkakunta : Kirkkonummi

Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeMa Marras 07, 2011 10:12 pm

Voisin kyllä kysyä miksi se pitäisi puolipuristimella sammuttaa kun se avainkin on juurikin virtaa katkaisemassa.
Mitä taas tulee puolipuristimella sammuttamiseen, niin vaikea se on keksiä miksi se nyt niin huono olisi, käytettäväksi se on joka tapauksessa tarkoitettu. Yksi mahdollinen huono puoli kuitenkin voisi olla se että kun käynnistysvaiheessa sylinterin paine viimeistään painaa sen venttiilin tiukasti kiinni, niin sammuttamisessa tätä painetta ei ole niin se saattaa jäädä vähän huonosti kiinni, ja ehkä kerää karstaa pikkuhiljaa tiivistepintaan. Mutta saattaa olla tämänkin asian pohtiminen enemmänkin pelkkäää teoriaa.
Itse en siis kuitenkaan sitä käyttäisi sammuttamiseen kun en ole sellaiseen tottunut.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeTi Marras 08, 2011 3:48 pm

Joskus -70 luvulla viisaat kertoili että toi vaurioittais sitä "venttiiliä",kun kuuma paine purkautuu sen kautta.Vertasivat pakoventtiiliin,se kun kantaa ni tuppaa palamaan helposti.Asian todenperäisyyteen en ota kantaa.Suattaa se olla vuan suattaahan se olla olemattahii.Eipä ole itte tullu käytettyä tohon tarkotukseen,virta pois ni se on siinä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Sammutus   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeTi Marras 08, 2011 6:03 pm


J2ssa ei ole muuta mahdollisuutta kuin käyttää puolipuristinta, joka avaa pakoventtiilin. Härvelissä ei ole virtakytkintä, eikä tapponappia, magneetto hoitaa kipinän. Joissain Lucasin mailleissa on nappula, jolla sammutus onnistuu, tuossa sitä ei ole.

Mitenkähän on tuon puolipuristimen palamisen kanssa? Lienee pahempi jos falskaa hiukan, kuin että on kokonaan auki.

Tietty tuon virta-avaimen paikkakin ratkaisee, omassa -97 mallissa se on vasemmassa kylkikotelossa. Eikä tappokytkintä. Sammutan miten milloinkin, eikä ainakaan vielä ole se venttiili osoittanut kypsähtämisen merkkejä.


Kaitsu
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeTi Marras 08, 2011 6:33 pm

Joo,maailma on täynnä tarinoita,osa totta ja osa tarua.Tätä ei ole tullut kategoreoitua omassa päässä ainakaan kumpaankaan. Twisted Evil
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Joo.   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeTi Marras 08, 2011 7:47 pm


No, täytynee ottaa asia puheeksi ensi viikon lauantaina... tongue
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeTi Marras 08, 2011 7:49 pm

Kas, J2:ssa on erilainen puolipuristin, joka avaa pakoventtiiliä. Bulletissa puolestaan on sellainen erillinen puolipuristin venttiilien ja sytytystulpan välissä. Minulle on sanottu, että turha puolipuristimella sammuttaminen tekisi siitä vähemmän tiiviin elikkä sylinteripainetta karkailee sitä kautta.
Minä itse sammutan moottorin pääasiassa virta-avaimesta kääntämällä. Joskus puolipuristintakin painamalla, kun moottori on sammutettava kiireesti.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Season 2012   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeKe Toukokuu 02, 2012 6:52 pm

Tänään Liera käynnistyi heti laakista. Mutta kun käänsin kaasuhanaa enemmän, niin Liera oksensi kosteudensekaista mönjää säilytystallin pihaan huohottimen kautta ja kaveri tuli hätiin panemalla muoviastiaa vaihdeloodan alle. Kampikammio, nääs. Oksennettua mönjää kertyi astiaan ainakin yksi sentti. Muuten Liera hyrräsi ja liikkui liikenteessä ihan mainiosti.
Pysäköin Lieran kotipihalle ja kottero siirtyi kadunvarteen. Kesän 2012 ajokausi on alkanut virallisesti 2.5.2012.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeMa Kesä 04, 2012 10:46 pm

Liera on saatettu Loimaan talliin saamaan uutta väriä pintaansa. Menomatkalla minä onnistuin ohittamaan rekan ainakin 100km/t vauhdissa mittarin mukaan (todellisuudessa noin 80km/t), mitä ei olisi tullut kuuloonkaan, jos minulla olisi vielä Enni.
Lieran tankista löytyi pintaruostetta muhimassa maalin alla siellä täällä. Vanhat maalit ja tarrat veks, uudet maalit, lakat ja tarrat pintaan. Sisäpuolelta on niin siisti ja ehjä, ettei ole tarpeen hapottaa ja pinnoittaa uudelleen.

PS. Olen saanut selville, että Enni on pysynyt samalla jätkällä, jolle olen myynyt noin puoli vuosikymmentä sitten. Ilmeisesti tyyppi on niin tyytyväinen Enniin, ettei ole pistänyt sitä edelleenkin ns.kiertopalkinnoksi.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeTo Heinä 05, 2012 11:12 pm

Liera on saatu takaisin kotiin. Tankki on maalattu niin hyvin kuin on mahdollista. Jossakin vaiheessa tankkia täytyy hieroa hiovalla vahalla, jotta lopputulos paranisi. Voimakkaassa ilta-auringon valossa uuden värin harmaanmusta sävy korostuu vastoin alkuperäistä syvänmustaa sävyä. Ensi talvena lokarit ja posket maalataan samalla harmaanmustalla värisävyllä kuin tankki.
Vanhojen irtoneiden Enfield-tarrojen tilalle on saatu uusia Royal Enfield-tarroja, joita on lakattu kiinni tankkiin. Vaikka maalari on toista mieltä, minä itse pidän uudesta lookista valtavasti, koska uusi väri rokkaa. Nyt siinä on rutkasti munaa!


Viimeinen muokkaaja, Bulletisti pvm Pe Heinä 06, 2012 11:18 am, muokattu 2 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Kiitokset   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeTo Heinä 05, 2012 11:52 pm


Tuo Roikaleiden värimaailma on siitä mielenkiintoinen, että 50-luvulla vehkeet eivät kiiltäneet, sitten 60-luvulla alkoi olla emalimaaleja jotka olivat kiiltäviä ja nykyteknologiallakin poistaessa ihan perkeleesti kiinni. Ei tehoa mikään muu kuin santapaperi jos haluaa irti pinnasta.

Aurinko polttaa myös kiillon pois ja jos haluaa, että vempele näyttää katu-uskottavalta ja vanhalta, niin himmeä pinta sopii kuin nenä naamaan.

Oma mylly oli oikeastaan oranssi ennen uudelleenmaalausta, uusi väri on pitänyt pintansa ihan hyvin ja on sama kirkas punainen kuin alussa, tosin jälkeen lisätyt osat on puolikiiltäviä, kun tankki kiiltää. Onneksi on kumminkin jo sen verran nähnyt maileja, että turha kiilto on kadonnut ja ajan patina alkaa näkyä.

Oma Roikale on aina sen omistajan näköinen :-) Oma on kuran peitossa, ruostetta on ja minäkin olen jo elämää nähnyt.


Kaitsu
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeMa Heinä 16, 2012 2:08 am

Eilisissä kunkkuajoissa Liera toimi kuin enkeli. Ainoastaan hidasälyinen vaihteisto ei tykkää nopeatempoisesta kaupunkiajosta, vaan takertelee. Ennen risteystä pitää melkein aina polkaista vapaavaihdetta. Nelonen suorastaan vaatii pitkää kiihdytystä ennenkuin menee silmään. Kun sääntöjä pitää mielessä, niin ei tule ongelmia.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeSu Kesä 09, 2013 5:44 pm

Tänään minä kokeilin, kuinka lujaa Lieralla pääsee moottoritiellä. Kännykkäni (Samsung i-9001) GPS-sovellus on kertonut, että Liera kulki jopa 134km/t vauhtia, vaikka kaasuhana ei ollut edes 100% täysin auki! Tosin lievä alamäki vaikutti asiaan. Siinä vaiheessa mittarin viisari heilui jo villisti edestakas kuin hullu kuutamolla.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimePe Syys 27, 2013 9:50 pm

Liera viety talviteloille.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeLa Syys 28, 2013 10:13 pm


Teitkö huoltoa ennen ja pistitkö tankkiin bensanstabilointiainetta?

En oo itte huomannut mitään eroa, aina käy huonosti keväällä pari viikkoa, sitten taas paremmin.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeMa Syys 30, 2013 7:32 pm

Vähän enemmän ilmanpainetta lisätty renkaisiin ja moottoriöljy+suodatin vaihdettu puhtaisiin. Tankkiin on kaadettu Shellin 99+ bensaa, sillä mielestäni minkänlaista taikajuomaa on turha kaataa tankkiin. Hyvälaatuinen puhdas bensa, kuten esimerkiksi 4T pienkonebensiini, riittää.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimePe Kesä 06, 2014 7:51 pm

2014 ajokausi korkattu! Myöhäisemmin kuin tavallisesti. Seisonnan jälkeen Liera käynnistyi pari potkaisulla huolimatta akkuvirran vähyydestä, siksi ajelinkin viisi kilometriä ilman valoja. Uhkaava ukkospilvi pakotti minut kuitenkin palaamaan kotiin ja kohta vedenpaisumus puhkesi pari tunniksi.
Piakkoin minun pitää ladata akku kuntoon verkkovirranlaturilla ja tsekata akkuveden taso. Ynnä rengaspaineet.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitimeSu Elo 03, 2014 8:41 pm

Osia on keräilty hiljalleen kasaan tulevina vuosina tapahtuvaa Lieran muodonmuutosta varten. Isolta Hoolta on onnistuttu tilata joitakin osia, koska minä olen ottanut käyttöön kansainvälisiä maksumenetelmiä (lue: Paypal ja luottokortti), jotta kansainvälinen verkkokaupankäynti sujuisi ilman kommervenkkejä. Jos joku on menossa Intiaan, niin minä osallistuisin mielelläni kimppatilaukseen.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Liera ja minä - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Liera ja minä   Liera ja minä - Sivu 2 Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Liera ja minä
Takaisin alkuun 
Sivu 2 / 2Siirry sivulle : Edellinen  1, 2
 Similar topics
-
» Vanha bulletisti

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Royal Enfield Finland :: Keskustelut :: Foorumilaiset-
Siirry: